Anna Martirosian studeert klassiek viool sinds haar negende is ze al bezig met dit pad en is ondertussen in de prijzen gevallen bij verscheidene concours zoals de eerste prijs bij het JMCO Concours en de derde prijs bij de Kamermuziekconcours Gelre. Voor haar eindconcert in haar laatste jaar van ArtEZ gaat ze het derde vioolconcert van Saint-Saëns o.l.v. Alejandro Cantalpiedra uitvoeren.

Sinds ik op mijn negende met mijn moeder naar de Schouwburg te Deventer was gegaan om allerlei instrumenten uit te proberen, was het alleen de viool dat mijn aandacht getrokken had. De elegantie, klassieke uitstraling en de schoonheid van de klank hadden mij overtuigd om het uit te proberen. Paar maanden erna kwam ik in mijn eerste vioolles terecht en ik wist gelijk dat ik iets met viool zou willen gaan doen.
Momenteel studeer ik op het ArtEZ Conservatorium te Zwolle bij Annechien van Blom. Sindsdien begon mijn liefde en passie voor viool sterk te groeien dan ooit. Ik had natuurlijk daarvoor al immens veel plezier om viool te gaan spelen, maar ik wist niet precies wat ik ermee zou willen gaan doen, alhoewel mijn onderbuikgevoel zegt om door te gaan. Ik heb onlangs al meegedaan aan diverse concoursen en sinds het eerste jaar conservatorium had ik meegedaan aan het kamermuziekconcours Gelre met Menno Verloop als vioolduo en waren d.m.v. de prijs uitgenodigd voor een masterclass bij Liza Ferschtman wat een geweldige ervaring was! Ik was in die tijd daarnaast ook bezig met het vinden van een toepasselijke viool voor mij. Een beeldschone Möller uit 1931 van de NMF is net een cadeau voor mij en iets waar ik mijn uiterste kan halen en verder kan gaan ontwikkelen voor meer gelegenheden die eraan zullen komen!